Større enn The Weeknd

Annonse

Foto: Ingrid Hansen, UKEN Foto

Skrevet av Sebastian Valenzuela

2018 skal bli året UKEN slår The Weeknd og Oslo Spektrum. Hvordan? UKEN 10 000.

Du tenker kanskje at UKEN 10 000 er navnet på den splitter nye støvsugeren fra Japan mamma’n din kjøpte til juletider. Close, but no cigar. Selvfølgelig relateres det til UKEN, i likhet med post-it-lappene som henger rundt omkring inne på NHH. UKEN 10 000 og lappene har enda en ting til felles; de er ment for å glede flest mulig folk.

UKEN 10 000 er nemlig alt annet enn tørketrommelen din litt lugubre huseier skaffet for kollektivet forrige uke. Det er planen som skal få hele 10 000 UKEgjester til å se revyen. 10 000 personer! Det er som om en skulle ha hele 640 Volkswagen Golf innom UKErevyen, eller som om halve Molde skulle tatt turen innom forestillingen. Så mange personer er det. For å få større forståelse for hvorfor UKEN 10 000 skal iverksettes, har vi derfor forhørt oss med PR-sjef for UKEN 18, Karsten Gutterød Hauklien.

Har du fått dette med deg? UKErevyen er mer aktuell enn noen gang.

PR-sjef i UKEN 18, Karsten Gutterød Hauklien. Foto: Privat




– Revyen er hjertet av UKEN, og vi må sørge for at så mange som mulig får kjenne på UKEgleden som skapes på Aulascenen. Samtidig har UKEN med årene bare utvidet og utvidet seg, og revyen har kanskje ikke hatt den samme posisjonen som den hadde før i tiden. Derfor tenkte vi at det var naturlig å sette i gang en offensiv hvor vi skal selge 10 000 billetter! svarer Hauklien.

UKEN er ikke bare revy. Dette er UKEprogrammet 2018

Følger samme trend som vinter-OL

Det er ingen hemmelighet at den norske troppen i Pyeongchang har levert så mange medaljer at Norge nå har slått alle norske rekorder som er å slå i vinter-OL i medaljesammenheng. UKEN 18 skal derfor følge samme eksempel og slå egen rekord i solgte billetter til UKErevyen #methree.

– Å selge 10 000 billetter ville vært en ny rekord i UKEsammenheng. Og rekorder engasjerer folk. Samtidig hadde de et prosjekt i UKEN 08 om å selge 8 000 billetter, så vi tenkte at da måtte vel vi klare 10 000, sier Hauklien om hvorfor det skal være akkurat 10 000.

Årets aktører om UKErevyen: - Folk må gjerne bli så provoserte at de er usikre på om de har lov å le

For å nå målet har UKEstyret tenkt å bruke UKENs viktigste ressurs, nemlig fUKENsjonærene. Alle som kjøper revybillett kan registrere hvilken fUKENsjonær som har solgt dem billetten. Den aktuelle fUKENsjonæren vil derfor få muligheten til å vinne fete premier.

– Man trenger bare selge tre billetter for å få sin første premie, og deretter øker premiene i størrelse etter hvor mange billetter man selger. I tillegg får den gruppen som selger flest billetter per person sitt eget rullende vorspiel før avslutningsfesten vår. Og best av alt: fUKENsjonæren som selger aller flest billetter får en arktisk reisepakke for to til en verdi av 25 000 kroner! Reisebyrået Pukka Travels har vært veldig geme og backer prosjektet med selveste førstepremien.

Pukka Travels byr på en eventyrlig arktisk reise for to til den som selger flest billetter. Foto: Pukka Travels

Hauklien legger dermed ikke skjul på at det i likhet med OL trengs arbeidsinnsats fra fUKENsjonærene for å oppnå målet. Dersom du er en rakker på å spille «Gjett hvem» kan du derfor nå dra på svartebørsen og satse på hvilken fUKENsjonær som kommer til å selge flest billetter. Eller, så kan du være så heldig og faktisk dra på den arktisk-turen på lovlig vis med din favorittfUKENsjonær. Den lovlige veien virker foreløpig aktuell, ettersom det ikke eksisterer noe svartebørs (buhu på alle dere spekulanter). Akkurat som et ekte aksjemarked vil det også være løpende oppdatering på hvilken fUKENsjonær og gruppe som leder.

Med slike lysforhold blir det vanskelig for fUKENsjonærene å ikke sette konkurranseinstinktet sitt i spill. Foto: Pukka Travels

– Vi registrerer alle svar som tikker inn, og fører hvor mange billetter en person har solgt. Og det finnes masse premier til både personer og grupper som involverer seg. Hver uke oppdaterer vi hvordan billettsalget går, og hvilke personer og grupper som ligger i tet, sier Hauklien.

Det er ikke bare UKErevyen som er populær. Visste du at UKEN har solgt ut flere arrangementer?

Blant de store

Slagordet til UKEN er, som mange vet: – Skapt for å glede. Med UKEN 10 000 søker studentfestivalen derfor nå etter å glede så mange som en tredjedel av Haugesunds innbyggere. Det høres kanskje lite ut, men i likhet med anvendt funksjonslære og standard økonomisk teori, er vi interesserte i å vite hva marginalgleden potensielt kan bli.

– Det hadde jo vært helt vilt hvis vi klarer å selge 10 000 billetter! Da vi satte målet for et år siden virket det ganske hårete, men etter å ha sett kvaliteten på alt som har med revyen å gjøre så langt, og hvor engasjerte fUKENsjonærer vi har, så har jeg faktisk klokketro på at vi kommer til å nå målet. Når det skjer må vi få til en skikkelig feiring! Jeg ser for meg at vi kanskje kan leie Fjordline-fergen en gang til og avholde avslutningsfesten på cruise med fri bar. Men ikke skriv det, vi får høre hva økosjef har å si først, sier en gledesberuset PR-sjef.

Med 10 000 solgte revybilletter, kan det bli 10 000 ganger så mye glede! Foto: Ingrid Hansen, UKEN Foto

Med så mye glede som en hel danskebåt skulle tilføre, skulle en tro at UKEN vil settes på kartet over de store kulturarrangementene i Bergen. De kan dermed forvente slagkraftig konkurranse fra student-Bergen som mang en gang har opplevd skyhøye ølpriser. Hvordan? Svaret ligger hos alle de frivillige, forteller PR-sjef Hauklien:

– Konsertarrangører i Bergen er utrolig flinke, men vi har søren meg over 1 000 gira fUKENsjonærer med på laget! Når så mange går inn for samme mål er det utrolig hva man kan få til. Det skal selges flere billetter til UKErevyen 18 enn The Weeknd i Oslo!

Og hvis du fremdeles lurer: The Weeknd solgte ut Oslo Spektrum som har en kapasitet på 8 700 tilskuere. Med sine 10 000 tilskuere kan UKEN faktisk slå dette.

Billetter til revyen får du her.